Import Blog

Kursrettelser

      Fra Dårlig til God Kurs Vi seiler på en fast KK (KompassKurs = Den dårligste av alle

Kort om magnetisme og deviasjon

Det er blant navigatørens oppgaver å bringe skipet sikkert over havet fra havn til havn. For å klare dette må vi ha instrumenter om bord som kan gi oss retningene. Magnetkompasset var i mange år alene om å fylle denne oppgaven. Ved blackout o.l. kan det fort vise seg at magnetkompasset fortsatt er det eneste instrumentet vi kan stole på. Magnetkompasset bestemmer retningene ved hjelp av jordas magnetiske felt. Det er uavhengig av kraftkilder og andre tekniske hjelpemidler om bord.

Broaching

Et fartøy som går i akterlig sjø eller sjø aktenfor tvers, opplever bølgene i en lengre periode enn i sidesjø, motsjø eller forenfor tvers. Vesentlige farer kan følge av en slik situasjon.

Parametrisk Resonans

Da det store post-panamax containerskipet kreket seg inn på havna i Seattle 1. november 1998, ble det skrevet historie. En rekord var satt, en rekord ingen ønsket å slå. Under overfarten fra Kaohsiung, Taiwan, hadde MV APL China mistet 406 containere og nær innpå 1000 var skadet, hvorav en tredjedel lå slengt rundt som vrakgods. Ødelagte containere og innhold hang ut over begge skipssidene.

Freak Waves – En vegg av vann

Sjøfolk har gjennom alle tider fortalt om monstre av bølger, som uten forvarsel dukker opp fra intet og legger bak seg død og ødeleggelse. Vitenskapsfolk har til ganske nylig ikke trodd at så store bølger kunne oppstå til havs. Historiene til skrekkslagne sjøfolk er blitt avfeid som skipperskrøner.

Brovakthold – Drøfting av Sjøveisreglene og STCW A-VIII/2 – Castor-Pollux

Forslag til sortering av regler og forordninger - innen STCW A-VIII/2 (Vaktordninger og prinsipper som skal iakttas), Sjøveisreglene og, i dette tilfelle en av Sjøfartsdirektoratets Sikkerhetsmeldinger, 7/2001 - til bruk ved besvarelse av cases, prosedyrer mht vaktordninger, drøfting av regler innen styringsplakaten etc.

Brovakthold – Sikkerhetsmelding 7/2001

Brovakthold – Sikkerhetsmelding 7/2001   Systematisering Sjøfartsdirektoratets Sikkerhetsmelding 7/2001 av 22.03.2001. Forslag til systematisering, SM(a), SM(b), SM(c) og SM(d), til

Brovakthold – STCW-forordningene knyttet opp mot Sjøveisreglene / Utdrag av STCW

Brovakthold – STCW-forordningene knyttet opp mot Sjøveisreglene   Av Øystein Johnsen         Sjøveisregel 2 – Ansvar                                                                                                     STCW

Brovakthold – Sjøveisreglene og SM 7/2001 knyttet opp mot STCW-forordningene

Forslag til sortering av regler og forordninger - innen STCW A-VIII/2 (Vaktordninger og prinsipper som skal iakttas), Sjøveisreglene og, i dette tilfelle en av Sjøfartsdirektoratets Sikkerhetsmeldinger, 7/2001 - til bruk ved besvarelse av cases, prosedyrer mht vaktordninger, drøfting av regler innen styringsplakaten etc.

Akterutseilt i Johannesburg

Johannesburg er Sør-Afrikas økonomiske sentrum, en av byene i verden med høyest kriminalitet, den ligger 1 750 meter over havet, har over 3,2 millioner innbyggere og 6 millioner trær.

Tilleggsbelastninger i b?lger p?dypt vann – Bourbon Dolphin

Tidlig i januar 2009 utsteder politimesteren p?Sunnm?re en foretaksbot p?5 mill til rederiet Bourbon Offshore Norway AS (BON). Bakgrunnen gjelder forhold rundt den tragiske hendelsen med ankerh?dteringsfart?yet Bourbon Dolphin 12. april 2007, som kantrer under arbeidet med ?sette ut anker p?1100 meters dyp for boreriggen Transocean Rather vest for Shetland. ?te mann omkommer. Etter en utsettelse blir boten vedtatt, men i et brev til statsadvokaten gj?r rederiet det klart at det ikke erkjenner straffeansvar.