Overseilingsoppgave D5L – MY Ingrid
Øystein Johnsen
Sjøkaptein MNI, Assessor
Kart 559, Kartskisse 20
MY «Ingrid» er en motoryacht på 49 BT. Følgende utstyr finnes om bord: Radar, GPS, ekkolodd, magnetkompass, autopilot og VHF. Skipet gjør 12 kn og maks dypgående er 3 m. Skipet er levert fra verft i Danmark og er på vei til Ålesund.
Andre opplysninger: Alle kurser skal regnes til KK (kompasskurs). Ved posisjonsbestemmelser skal koordinater tas ut. Nødvendige publikasjoner skal sjekkes før avgang havn.
Den 26. feb 1997
Kl. 1600 GPS pos. N57°30′ E008°47′. Hvilke opplysninger kan vi ta ut av kartet om denne posisjon?
Kursen legges 5 nm av Lindesnes Fyr. En regner med at strømmen setter i 020° med 2 knop de neste 4 timer. Det er SW bris og 5° drift.
Kl. 1800 GPS slutter å virke.
Kl. 2000 Ryvingen fyr tvers, avstand 12 nm. Kursen legges 4 nm. av Lista. Drift som før.
Kl. 2100 Kompasspeiling av Lindesnes Fyr i 019°. Avstand 6, 2 nm.
Kl. 2230 Radarpeiling (relativ) Lista fyr i 090°. Avstand 6 nm. En ligger på kurs i peilingsøyeblikket.
Hva er RACON?
Værmeldingen for natten er økende til SW liten storm og en velger å søke nødhavn i Egersund.
Kursen legges på losmerke (syd). Drift som før.
Beregn ETA los.
Kl. 2400 får du tett snøstorm. Lag en prosedyre for nedsatt sikt.
26.03.2009 © Øystein Johnsen